Hoe onderhoud je je social media als bedrijf?

Met zo veel sociale netwerken kan het gemakkelijk zijn om te verdwalen in de hoeveelheid content die op elk netwerk wordt gedeeld. Om ervoor te zorgen dat onze strategieën werken, is een goed beheer van de sociale media dan ook noodzakelijk.

In dit artikel bekijken we enkele best practices die je kunnen helpen bij het organiseren en verbeteren van het bereik van jouw sociale netwerken. Kijk hier eens naar!

Wat is social media management?

Social media management bestaat uit een groep acties die samen kunnen bijdragen tot de organisatie en de doeltreffendheid van jouw strategieën in deze kanalen. Tot de belangrijkste activiteiten die deel uitmaken van een strategie voor socialemediabeheer behoren bijvoorbeeld

– Verschillende platforms gebruiken;
– Organiseer een kalender voor de publicatie van inhoud
– Het maken van een strategische planning om leads te krijgen en de verkoop te verhogen;
– Betrek de volger door het gebruik van de juiste taal voor elk kanaal.

In e-commerce is social media marketing net zo essentieel en effectief als content marketing. Daarom is dit zeker een richting waarin je moet investeren.

4 tips voor een goed beheer van sociale media

Als je meer dan één sociaal netwerk gebruikt en ze allemaal goed wilt beheren, kunt je rekenen op de hulp van enkele praktijken en hulpmiddelen voor de programmering van inhoud, monitoring, rapportage en service. Bekijk hieronder enkele tips.

Kies jouw netwerken

Afhankelijk van de tak van jouw bedrijf en het profiel van jouw consument, kunnen bepaalde sociale netwerken geen zin hebben. Daarom is het belangrijk te begrijpen wat jouw doelgroep is en in welke kanalen zij zich bevinden.

Startups moeten echter op zijn minst aanwezig zijn op Facebook, Twitter en Instagram, omdat dit kanalen zijn die de zichtbaarheid van je bedrijf kunnen vergroten. Als je jouw doelgroep begrijpt, kunt je andere netwerken overwegen, zoals Pinterest, LinkedIn, YouTube, enz.

Let op de beste tijdstippen om te posten

Elk sociaal netwerk heeft zijn engagement pieken, d.w.z. dagen en tijden waarop het aantal actieve gebruikers het hoogst is. Als je dit gedrag goed begrijpt, kunt je jouw publicaties plannen volgens de beste tijden van elk netwerk en meer conversie kansen genereren.

Het is echter belangrijk te onthouden dat je het gedrag van jouw publiek moet begrijpen. Piekmomenten kunnen je helpen jouw strategieën uit te stippelen, maar om assertief te zijn, moet je weten hoe jouw volgers zich gedragen.

Hiervoor kunt je rekenen op de hulp van enkele tools, zoals Facebook Insights en Instagram Insights.

Plan jouw inhoud

Als je met meerdere sociale netwerken werkt, is het niet aan te raden om op elk netwerk afzonderlijk inhoud in te plannen, omdat dit te veel tijd zou kosten. Kiezen voor een compleet beheersplatform is bijvoorbeeld een goede optie om het plannen en publiceren gemakkelijker te maken.

Als je bijvoorbeeld verschillende doelgroepen hebt die zich in verschillende regio’s bevinden, zijn planning tools de beste optie om de inhoud te plannen op basis van het gedrag van elke groep.

Bied een goede klantenservice

Klantenservice is van fundamenteel belang om het imago van een bedrijf op te bouwen. Daarom zijn het kennen van jouw publiek en het creëren van een hechte relatie cruciale punten voor jouw strategie voor het beheer van sociale netwerken.

Zelfs virtueel is het belangrijk ervoor te zorgen dat de gebruiker zich goed verzorgd voelt. Niet reageren op een opmerking of privébericht kan een negatieve reputatie voor jouw merk creëren. Je publiek tevreden stellen is ook de beste manier om meer volgers aan te trekken die geïnteresseerd zijn in je dienst of product.

Vorige

Waarom linkedIn zo belangrijk is.

Volgende

Wat voor internetbedrijf kun jij beginnen?

Leave a Reply