Het bepalen van een SEA budget bepalen is voor elk bedrijf anders. Als online marketeer hoor ik het vaker: “als er verkopen uit komen is er budget voor”. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want om verkopen te realiseren met SEA is er een bepaald startbudget nodig. Hoeveel budget zorgt voor een representatief resultaat. Daarnaast hoeveel ben bereid om te betalen voor een sale. Er komen meer factoren bij kijken bij het vaststellen van een budget voor SEA. Maar met deze richtlijnen krijg je inzichten in wat voor jouw bedrijf werkt.
Schaalbaar of een vast SEA budget
Bij het vaststellen van het SEA budget kun je dit op verschillende manieren doen. Er kan gekozen worden voor een schaalbaar budget. Hierbij worden de conversie ratio’s en cost per acquisition in de gaten gehouden. Het komt er op neer zolang er verkopen uit komen blijf je het budget verhogen. Dit is interessant als er marktaandeel vergaard moet worden. Dan is het belangrijk om zo veel mogelijk te verkopen.
De meeste bedrijven werken met een vast budget wat vooraf is vastgesteld. Bijvoorbeeld elke maand 500 euro aan advertentie kosten. Hierbij ligt de focus op het optimaliseren van de kosten en opbrengsten in marketing wereld ook wel bekend als ROAS wat staat voor return on ad spend. Bij een zo efficiënt mogelijke strategie ga voor een zo hoog mogelijke ROAS.
Budget afhankelijk van hoeveel voorraad
Als je een fysiek product verkoopt, is het mogelijk om met de tools van Google een schatting te maken van het aantal conversies dat behaald kan worden met een geven ads budget. Deze kun je gebruiken als richtlijn. Heb je bijvoorbeeld een voorraad van duizend producten liggen. Dan kun met deze handige tool kijken hoe hoog het ads budget moet zijn om aan dit aantal te komen. Daarnaast kun je ook inzichtelijk krijgen als het budget te hoog ligt. Want je wilt natuurlijk niet dat klanten via betaalde advertentie op de website komen van een product dat uitverkocht is.
Budget voor verschillende type advertenties
De online marketing werkt met funnels. Hierbij doorloopt de klant verschillende fases van de funnel. Hierbij is het noodzakelijk om hem in een trechtervorm te laten lopen. De eerste fase de awareness fase is de grootste. Hierbij maakt de klant voor het eerst kennis met jouw merk. Hier gaat dus ook het meeste budget naartoe. Ik hoor je denken, maar ik wil toch juist dat mijn klanten kopen. Daar moet zou het meeste budget naartoe moeten gaan. Dat is niet helemaal waar. Als de klant al bekend is met je merk is hij sneller bereid om bij jou te kopen dan bij een concurrent die alleen op de conversie adverteert.
Zie je door de bomen het bos niet meer als het gaat om SEA dan is het misschien interessant over te laten aan een ervaren bureau. Online marketing uitbesteden wordt gedaan door alle grote bedrijven. Dit omdat deze bureaus de expertise in huis hebben om de budgetten en funnel in detail voor je uit denken en in werking te zetten.
Recente reacties