Degenen die werken met digitale marketing weten dat internetreclame heel anders is dan traditionele reclame.
In feite staat het ver af van de traditionele marketing, waarbij gebruik werd gemaakt van middelen als telemarketing, TV-reclame, massabereik en generalistische acties. Internetreclame omvat een reeks acties en specifieke strategieën voor het opbouwen van een merk, het aantrekken van het publiek, conversie en relatie.
En hoewel veel mensen nog steeds associëren de online omgeving met ontoegankelijke middelen en ingewikkelde strategieën, reclame op het internet is veel eenvoudiger en goedkoper dan de traditionele reclame. Tegenwoordig is het mogelijk een sterk merk te creëren door alleen in internetreclame te investeren.
Als je er meer over wilt weten, lees dan verder! In dit artikel zullen wij je laten zien wat online adverteren is, wat de voordelen ervan zijn en hoe je er succes mee kunt hebben.
Wat is internetreclame
Adverteren op het internet is een reeks strategieën en tactieken die worden gebruikt voor merkopbouw, reclame voor producten of diensten, verhoging van de verkoop en klantenbinding in de virtuele wereld.
In tegenstelling tot traditionele reclame kan met investeringen in internetmarketingstrategieën sneller resultaat worden geboekt met een veel hogere return on investment (ROI).
Dit gebeurt om verschillende redenen. Ten eerste omdat adverteren op het internet veel goedkoper is dan in traditionele media zoals radio en TV.
De mogelijkheid om de juiste mensen te bereiken, door segmentering, maakt de acties veel effectiever in termen van conversie. Op dezelfde manier is het rendement in termen van bereik en publiek even groot, aangezien het internet het mogelijk maakt duizenden mensen op een eenvoudige en doeltreffende manier te bereiken.
Is het de moeite waard om in online reclame te investeren?
Het eerste voordeel is natuurlijk dat men een open etalage heeft op de belangrijkste laan van de wereld, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Wanneer je in internetreclame investeert, is dat praktisch wat er gebeurt: het merk wordt zichtbaar voor duizenden mensen die niet eens wisten dat het bestond. De hele tijd.
Online reclame verhoogt, als het goed wordt gedaan, de zichtbaarheid van een merk en daarmee de kans op verkeer naar een site of e-commerce.
Kostenverlaging
Adverteren in de virtuele wereld kost minder dan in het traditionele model. Iedereen kan investeren, want er is geen minimumbedrag.
Eenvoud
Het opzetten van een online campagne is eenvoudiger dan de traditionele, vooral omdat de middelen en de nodige informatie allemaal beschikbaar zijn op de online advertentieplatforms.
In feite brengen tools als Facebook Ads, Instagram Ads en Google zelf veel informatie die vóór het internet niet eens beschikbaar was voor merken. De platforms voor advertenties maken het niet alleen mogelijk om de juiste mensen voor het merk te bereiken, maar zijn ook steeds eenvoudiger en intuïtiever.
Nauwkeurigheid
Reclame op internet is nog preciezer dan traditionele reclame.
Daarmee vergroot je jouw kansen om de juiste mensen te bereiken en dus een goed resultaat te behalen. Met de segmentatiemiddelen kunnen merken precies de kenmerken kiezen van het publiek dat zij willen bereiken, zoals leeftijd, locatie, geslacht, interesses en gedrag.
Het meten van resultaten
De resultaten van online campagnes zijn in real time meetbaar, wat niet het geval is bij traditionele reclame. Terwijl de advertentie in de lucht is, kunt je nagaan hoeveel kliks er op de banner zijn gemaakt, hoeveel aankopen er zijn gegenereerd, waar gebruikers vandaan kwamen en je kunt de advertentie zelfs optimaliseren.
Hetzelfde geldt voor websites, landingspagina’s, online formulieren, enz.