Tussen al die duizenden zo niet miljoenen bedrijven is het soms lastig om als klein bedrijfje je hoofd boven water te houden. Om die reden is het belangrijk dat je veel naamsbekendheid krijgt. Zo zal je, zeker in het begin, veel moeten doen aan marketing. Hier zijn verschillende ideeën wat je zoal kan doen.
Drukwerk
Drukwerk omvat eigenlijk al bijna alles. Zo kan je je huisstijl laten printen op enveloppen, visitekaartjes en briefpapier. Je kan ook banners laten maken of stickers, dozen met je eigen logo en flyers. Natuurlijk kan je ook leuke presentjes uitdelen aan klanten of aan personeel, zoals pennen, usb-sticks, paraplu’s en tasjes. Daarnaast kan je ook handige automagneten laten maken of shirts laten bedrukken. De opties zijn eindeloos.
Reclamespotjes of kunst
Wil je een nóg groter publiek bereiken dan kan je op een beurs of evenement gaan staan, maar je kan ook denken aan reclamespotjes op tv of op de radio. Je betaalt daar wel wat meer voor, maar je bereikt zo ook een veel groter publiek. Doordat de reclames steeds herhaald worden, blijft het daarnaast ook beter hangen bij potentiële klanten. Ook kunst is een leuke manier om reclame te maken voor je bedrijf. Denk hierbij aan een leuk beeld voor buiten, of street art (straatschildering). Maar je kan ook happy stones maken, die je neerlegt voor kinderen om te zoeken en zo kan je je website meteen promoten. Of je vraagt aan een bedrijf met veel bezoekers (bijvoorbeeld een ziekenhuis of theater) of je daar je werk mag promoten. Zo hebben zij wat leuks aan de muren en kan jij meteen reclame maken.
Online marketing
Tegenwoordig begint iedereen zijn zoektocht op Google. Maar verder dan de tweede pagina komen de meeste mensen niet. Het is daarom handig om door middel van SEO (Search Engine Optimization) te gebruiken, zo hoog mogelijk in de ranglijst van Google te komen. Hoe doe je dit? Door een bedrijf in te schakelen die daarin gespecialiseerd is. Denk bijvoorbeeld aan HV Media. Zorg dat je op zoek gaat naar een online marketing bureau die al met veel grote bedrijven heeft gewerkt en veel positieve reviews heeft gekregen. Ook is het fijn om een vast contactpersoon te hebben en vermijd kleine lettertjes en wurgcontracten. Bekijk dus eerst het aanbod van marketing bureau’s voordat je je keuze maakt!
Recente reacties